Kai pakanka duonos ir vandens
2017 05 26
Valstybinio Šiaulių dramos teatro aktoriaus, trupės vadovo Vlado Baranausko kelionių kišenėje nuguldavo Džeko Keruako „Kelyje“. „Gal aš savo dūšioje esu daugiau ar mažiau kažkoks valkata? Ar bitnikas“, – svarsto. 70-ąją sukaktį aktorius savaitgalį minės premjera „Rudens istorija“, scenoje jo garbaus amžiaus herojus ryšis drąsiam poelgiui – pabėgti. Aktorius visada žavėjosi drąsiais žmonėmis, o drąsiausiu savo gyvenimo žingsniu vadina sprendimą stoti į aktorinį. Šiandien sako praeities bijąs labiau nei ateities.
Didžiausia beprotybė
Į redakciją V. Baranauskas ateina nešinas rožėmis. Kaip visada – galantiškas, impozantiškas, poetiškas. Ir su poezijos knyga portfelyje.
– Sekmadienį Valstybiname Šiaulių dramos teatre jubiliejų minėsite Aldo Nicolaj spektakliu „Rudens istorija“ (režisierius Juozas Žibūda). Koks tai spektaklis?
– Apie ką gali būti „Rudens istorija“? Yra keturios pasaulio šalys, keturi vėjai, keturi evangelistai, keturi metų laikai… Ir ateina ruduo…
Spektaklis yra apie pagyvenusius vyrus, 77 metų, kurie nusprendžia pabėgti nuo vaikų. Tokia trumpa istorija. Garsaus italų dramaturgo tipiška itališka pjesė, sekanti Eduardo De Filippo pėdomis. Graži, graudi istorija. Ji man netgi idiliška atrodo, nors gal ne visi sutiks. Nostalgiška, su atodūsiais, su ašarėlės nubraukimu, su žmogiškais santykiais, su žiūrėjimu vienas į kitą, su padejavimais. Ir su trupučiu ironijos, pašmaikštavimo.
– Jeigu būtumėte žiūrovas, dėl ko jūs ašarą brauktumėte šiame spektaklyje?
– Gal dėl to, kad neturėčiau tiek drąsos, kaip jie – išvažiuoti. Visada žaviuosi drąsiais žmonėmis. Arba ryžtingais. Jau vaikystėje skaičiau knygas apie keliautojus į Šiaurės ašigalį… Visada man patys įdomiausi buvo žmonės, kurie sugeba perlipti per save: lipa į kalnus, keliauja sunkiausius turistinius žygius. Savotiški mazochistai. Aš pats plaukiojau baidarėmis, plaustais, žinau, ką tai reiškia.
– Kokį drąsiausią žingsnį esate padaręs?
– Man atrodo, kad drąsiausias žingsnis, kad įstojau į konservatoriją, į aktorinį. Tai yra pati didžiausia beprotybė! Kiekvieną naktį atsibundu ir galvoju: na užtenka tos beprotybės! Tapk normalus!
Gerai mokiausi, man gerai sekėsi matematika, buvau net respublikinės matematikų olimpiados prizininkas. Iššokau! Nežinau, kaip kiti, bet aš visada galvoju, kad esu netinkamas scenai… Aš toks netinkamas… Man geriau užkulisiuose stovėti. Bet eini ir viskas.
– Kas tuomet pastūmėjo į tą beprotybę?
– Yra dvi istorijos. Mano mama sakė, kad jų giminaitis buvo lenkų aktorius, kuris dirbo ar tai Varšuvoje, ar tai Krokuvoje. Jis dar atvažiuodavęs ir visiems garsiai sakydavęs: „Neatiduokite vaikų, kad jūsų vaikai netaptų aktoriais.“
Kita istorija – įvyko ginčas su šviesaus atminimo istorijos mokytoja, kuri sakė: „Kas, kad tu mokykloje padeklamuoji, kas, kad paskaitinėji, iš tavęs aktoriaus nebuvo ir nebus.“ Ir viskas. Galvoju, rūpuže! – tokios visgi lenkiškos ambicijos „co to ja, co to moja kamizelka“.
Stojamieji buvo anksčiau, nuvažiavau. Ir kažkokiu būdu, nežinodamas, kas tas teatras yra, ėmiau ir įstojau. Gal turėjau pagrindus: buvau respublikinio moksleivių skaitymo konkurso laureatas.
– Ar vėliau susitikote tą mokytoją?
– Taip! Einu tiesiai po stojamųjų su tokiu rudu milžinišku lagaminu. Ji sako: „Kur tu dabar?“ Sakau, grįžtu iš stojamųjų. „Ar taip anksti? Tai kaip aš sakiau, neįstojai?“ „Ne, – atsakiau. – Aš įstojau!“
Paskui viskas taip ir tęsėsi. Aš labai džiaugiuosi savo kurso vadovais, kuriuos beprotiškai myliu. Tai buvo Leonid Emanuilovič Lurjė, to laiko Rusų dramos teatro vyr. režisierius, kuris paskui išvažiavo į savo tėvynę, į Izraelį. Nepaprasta pedagogė ir aktorė, ir mama mūsų studijų metais buvo Galina Jackevičiūtė. Fantastiška moteris.
Visi giriasi kažkuo. Aš galiu girtis savo kursu, nes tokių aktorių labai retas kursas turėjo. Gediminas Girdvainis, Viktoras Valašinas, Vaiva Mainelytė, kuri pas mus atitekėjo, Aldona Adomaitytė. Buvo visas žvaigždynas! Jau nekalbant apie Praną Piauloką, su kuriuo mes, kai ištrenkė į Šiaulius, dviese ir likome.
Kurso vadovams esu beprotiškai dėkingas, kad jie galbūt net ne skatino, o vertė skaityti. Neužsidaryti lietuviškoje terpėje, lietuviškoje širdgėloje, nostalgijoje, melancholijoje. Skaityti visa, kas yra rusų kalba, vertė mokytis lenkų kalbos. Vertė vaikščioti į parodas, į operos spektaklius.
Mus veždavo du kartus per metus į Maskvą arba Leningradą. Grafikas buvo labai intensyvus. Mes jau aštuntą valandą turėdavome būti papusryčiavę, o vėliau visą dieną, iki nakties, vykdavo susitikimai su režisieriais, aktoriais, parodų lankymas, spektaklis, iš ryto aptarimas ir vėl… Kad akiratį praplėstume. Juk mes visi plius-minus buvome kaimietukai arba bruko vaikai – tie, kurie iš rajono centro. Aš toks. Mums Vilnius jau atrodė kažkas!
Liūliuojantis miestas
– 1969 metais atvykote į Šiaulių dramos teatrą. Į kokius Šiaulius tuomet važiavote?
– Šalia teatro stovėjo alaus automatai, į kuriuos įmetęs monetų galėjai atsigerti alaus arba vyno.
Tai buvo tikrai tamsus miestas. Vilniaus gatve važinėjo autobusai. Šiauliai dar neturėjo jokių parodų rūmelių. Mieste gal buvo tik du pragiedruliai: teatras ir bažnyčia. Daugiau tamsu ir niūru. Skraidantys lėktuvai, daug kariškių. Niekas į Šiaulius neatvažiuodavo. Neoficialiai uždaras miestas.
Nors kultūrinis gyvenimas virė. Gal Šiauliuose net buvo daugiau kultūrinių revoliucionierių nei kažkuriuose atviruose miestuose. Galime kalbėti ir apie dailininkus, kurie buvo idėjų generatoriai. Tas pats teatras. Toks kultūrinis smūgis: Šabakštynas šalia kapinių, kur buvo idėjos ir laisvė, ir teatras, kur susirinkdavo nuo dramaturgų iki režisierių. Žmogus nori išsiveržti iš tamsos, ją truputį peržengti, nedeklaruodamas, kad kažką daro.
– Važiavote į Šiaulius trumpam?
– Trumpam. Metams, dvejiems. Kol nesukūriau pirmos šeimos, net nepadaviau pareiškimo butui gauti. Nes pasakiau, tik idiotas, tik beprotis gali gyventi tokiame mieste! Mieste, kuriame net upė neteka! Kiekviename normaliame mieste turi pratekėti upė, kuri visus sąšlavynus, visą brudą, visą nešvarumą išplautų, išneštų su pavasario arba rudens vėjais. Nieko nebuvo.
Liūliuojantis, liūliuojantis, liūliuojantis. Taip ir liko liūliuojantis Prūdelis ir liūliuojantis šalia ežeras. Miestas, kuriame iki artimiausio miško, nepatogu sakyti, reikia važiuoti 15–20 kilometrų! Kur jūs dar rasite tokį miestą Lietuvoje?
– Kas įtraukė likti?
– Aš turbūt pagal prigimtį iš tėvelio esu valstietis, nors ir bruko žmogus. Ištikimybė, prieraišumas, ryžto stoka, dar kažkas… Nors buvo ir konkrečių, ir nekonkrečių pasiūlymų važiuoti. Dar spėsiu, dar spėsiu, dar spėsiu, dar spėsiu… Ir supratau, kad mano trumpalaikė komandiruotė tapo ilgalaike komandiruote.
– Sakėte, jog Šiauliuose buvo tik du šviesuliai – bažnyčia ir teatras. O dabar?
– Nenoriu sakyti, bet beliko vienas – Baranauskas. Jei rimtai, miestas gražiai pasikeitė. Bet jei lyginsime su latviais ar estais, man gėda. Miestas neturi savo koncertų salės. Baisiau negali būti! Latvijoje ir rajonų centrai turi koncertų sales. Latvijos rajonų centruose klasikinės muzikos koncertų vyksta 75 procentai, o visokių popsiukų – 25 procentai. Latviai ir estai pasienyje stato milžinišką europinio dydžio koncertų salę. Mes tylime ir bijome apie tai pasakyti.
– Kokie šiandienos Šiaulių dvasinė būsena?
– Man Šiauliai primena Kaliningrado sritį. Tiek Kaliningradas, tiek Šiauliai buvo smarkiai sugriauti, vietinių gyventojų neliko arba buvo priversti, kaip Kaliningrade, išvažiuoti. Arba buvo išvežti. Ir į tuos miestus suvažiavo kiti – kas iš kur. Koks buvo Šiaulių miesto pagrindas? Kuo greičiau kažką pasidaryti. Ir tie genai liko. Žmonės nemyli miesto, miestas nemyli žmonių. Ir jis keršija.
– Vienas kitam svetimi?
– Absoliučiai svetimi. Aš niekada nesu girdėjęs, kad šiauliečiai kažką darytų dėl miesto. Gal aš kažką blogai girdžiu. Dėl savęs – taip.
Aš apie miestą ne blogai kalbu – su skauduliu. Galiu pradėti vardyti skaudulius, gyvenu krūvą metų, o taip nieko ir nesutvarkė – net ežero pakrančių.
Žinantiems sviesto skonį
– Koks etapas teatre jums atrodo ryškiausias biografijoje?
– Aš nežinau, jei atvirai pasakius. Tiesiog bandau priimti, kad kiekviena diena yra pati geriausia, ir tai yra mano etapas. Nenoriu kalbėti, kas buvo, nes man atrodo, kad kai tik aktorius pradeda kalbėti, ką darė, kaip buvo, jau viskas.
Aš sutikau beprotiškai daug gerų žmonių, gerų režisierių, kurie mane mylėjo ir kaip sūnų palaidūną, ir kaip sūnų, ir kaip aktorių – ir kaip gerą, ir kaip blogą. Aš visiems visiems esu beprotiškai dėkingas.
– Kuriuos sutiktus teatro žmones vadinate Dievo dovana?
– Visus, pradedant Jonu Vaitkumi, pas kurį dirbau pirmame jo spektaklyje, Aurelija Ragauskaite ir taip toliau… Jie visi kažką davė. Net jei ir nieko nedavė, sumaitojo, ir tai esu dėkingas, nes įsitikinau, kas aš toks esu.
Man lengviau kalbėti apie moterų žvilgsnius, apie dailę, muziką, koncertus, keliones – apie bet ką kita negu apie teatrą. Kuo toliau, tuo labiau man teatre sunkiau susigaudyti. Dažnai sau galvoju, yra toks angliškas priežodis: margarinas tiems, kurie nežino sviesto skonio. Tuo viskas ir pasakyta.
– Dažnas vyresniosios Lietuvos aktorių kartos žvaigždyno atstovų sako nebeiną į teatrą, nes teatras nebe toks. Koks jums šiandienos teatras?
– Aš nežinau, koks turi būti teatras. Aš teatro labai mažai matau. Daugiau matau operos, baleto, daugiau klausausi muzikos. Dramos teatrams, kur daug kalbama, tapau nepaslankus. Nors Klaipėdos dramos teatro pastatytą Augusto Strindbergo „Tėvą“ mačiau ir pas mus, ir specialiai į Klaipėdą važiavau žiūrėti, nes mane šis spektaklis supurtė. Gal dėl to, kad mylimi aktoriai dirba, gal dėl to, kad režisūra priimtina.
– Minėjote, jog stodamas nežinojote, kas yra teatras. Ar dabar jau atsakytumėte į šį klausimą?
– Lygiai taip pat nežinau. Man atrodo, kad teatras yra per daug užsikonservavęs savo XVIII–XIX amžiuje. Viskas keičiasi. Literatūra keičiasi, poezija keičiasi, informacija keičiasi, viskas keičiasi, o mes kaip buvome, taip ir likome. Gal aš neteisus? Turi ateiti jauni žmonės su savo kalbėjimo, mąstymo maniera, su kitu požiūriu į teatrą, į žmogų. Jie turi atnešti savo energiją, savo dvelksmą, savo mąstyseną. Duok Dieve, kad tik daugiau tokių žmonių ateitų.
– Ar yra spektaklis, kurio ilgitės, kurio nebėra repertuare?
– Praeitis yra praeitis. Aš gal ilgiuosi gražių knygų, nes jau esu perskaitęs. Išsitraukiu, pasižiūriu, galvoju, reikėtų antrą kartą perskaityti. Ir visada bijau: o jeigu staiga nusivilsiu iš naujo skaitydamas?
Aš taip bijau apie praeitį galvoti! Man praeitis yra baisesnė už ateitį.
– Ar gali būti buvęs aktorius?
– Ne. Buvęs aktorius – nebūna. Vis tiek jis lieka aktorius.
– Teatras jums – akimirka ar amžinybė?
– Akimirkos amžinybė. Arba amžinybės akimirka. Kuo toliau, tuo mažiau suprantu apie teatrą. Kaip ir apie moteris.
Šventė – duoti
– Organizuojate renginius Šiaulių ilgalaikio gydymo ir geriatrijos centre. Esate sakęs, kad prigimtimi žmogus yra davėjas, ne ėmėjas. Įsitikinate tuo?
– Taip. Reikia duoti. Aš kažkada gyvenime buvau pakliuvęs į didelę mėsmalę, labai didelę mėsmalę. Padariau sprendimus ir man daug žmonių yra padėję. Palaipsniui supranti, kad negali vien imti, reikia atidavinėti. Kuo daugiau atiduodi, tuo pats daugiau gauni. Kalbu apie paprastus dalykus: ir dvasinius, ir materialius. Kai žmogus darai kitam gera, pats įgyji šventę.
Man malonumas slaugos centre organizuoti koncertus. Net jei ligoniai net negirdi, paskendę savyje.
Važinėju į Jurdaičių socialinės globos namus Joniškio rajone. Jie organizuoja teatrinius festivalius. Mane pažįsta. Paglosto.
Jei paprašo Bažnyčia, visada dalyvauju. Didžiojo Penktadienio eisenoje skaičiau tekstus. Aš jau atėjęs į Dievo prieškambarį.
– Gegužę planavote surengti magnolijų žydėjimo šventę Šiaulių ilgalaikio gydymo ir geriatrijos centre kieme. Sutrukdė šaltas pavasaris?
– Skaitiniai nukelti kitiems metams – magnolijos nušalo. Gyvenimas nesibaigė, kitais metais padarysime. Ten obelų yra, gal organizuosime obuolių kritimo šventę?
– Ne kartą įsitikinote poezijos galia?
– Poezija yra kaip moteris. Tikra poezija. Aš ją myliu. Ar jinai mane myli? Nuo pat jaunystės draugavau su geriausiais poetais, mūsų klasikais, dabartiniais premijų laureatais. Jie mane tempė už ausų. Vien tai, kad sėdi atitinkamoje kompanijoje, pats kilsteli aukštyn.
Aš dievinu knygas, myliu knygas, aš alpstu nuo knygų. Jaunystėje miegojau ant knygų, knygomis apsiklojęs, knygomis pasiklojęs. Ir iš karto skaitydavau 10–15 knygų. Toks buvo mano gyvenimas. Gal čia kurso vadovų įtaka? Mano visi kursiokai tokie. Smalsumas. Sužinoti. Neužsidaryti tiktai lietuviškame klumpakojyje. Kai susiduri su prancūzų poezija, pradedi kitaip žiūrėti į pasaulį.
– Kokius autorius renkatės skaityti?
– Lieku gal prie tų, kas mažiausiai skaitoma. Rilkė. Buvo etapas, kai skaičiau Vytautą Mačernį. Skaičiau ir Sigitą Gedą. Ir Aidą Marčėną smarkiai skaičiau. Dabar gal pasidariau toks knysliukas – skaityti tai, ko kiti nežino. Staiga imi ir atrandi – ar XIX, ar XX amžiaus poetą.
– Prieš dešimtmetį šventėte gimtadienį, atidarydamas parodą „Art pastišas. Atvaizdai“. Dailė – dar viena iš aistrų, kaip knygos?
– Būčiau su mielu noru pristatęs dalį savo portretų kolekcijos ar rimtų dailininkų darbų, bet dabar teatre dėl remonto nėra galimybės eksponuoti.
Turiu didelę kolekciją, labai daug tapybos, grafikos darbų. Yra lietuvių, rusų, pora latvių ir estų autorių. Renku, kas traukia širdį, kas mano draugai. Kiekvienas dailininkas dar yra ir poetas, ir filosofas.
Nuolatinė kelionė
– Esate Kristijono Donelaičio draugijos Šiaulių skyriaus kelionių į Tolminkiemį dalyvis. Kelionės prasmė – daugiau nei aplankyti ar sutvarkyti aplinką?
– Kelionė yra ištikimybė tam žmogui, kultūrai, kapeliams, bažnyčiai, rusų-lietuvių bendruomenei, vokiečių bendruomenei. Tęstinumas, ritualas, mielas širdžiai. Ten ir Donelaitis gal kitaip skamba. Ir graudulys ima ne tik dėl bažnyčios, muziejaus, tvoros, kalnelio, medžių, bet ir dėl vaikučių, kurie susirenka iš visos Kaliningrado srities. Suvažiuoja, deklamuoja, dainuoja, čiauška. Ir mokytojos, kurios stengiasi, kad vaikai kažkiek kalbėtų lietuviškai… Jei galėčiau, važiuočiau ir važiuočiau.
Gal aš savo dūšioje esu daugiau ar mažiau kažkoks valkata? Ar bitnikas. Jaunystėje esu tranzavęs iki Vidurinės Azijos, tranzavęs ir po lietuviškas pilis Baltarusijoje, Vakarų Ukrainoje.
O Kaliningrade ir širdį beprotiškai sopa. Kiekvieną kartą nuvažiavęs galvoji: daugiau nevažiuosiu, kodėl man taip turi dūšią ir širdį sopėti! Paskui ateina laikas ir vėl judi.
– Sieloje tebesate keliautojas?
– Taip. Ne tik sieloje, bet ir fiziškai.
– Tarsi „Kelyje“?
– Taip. Anksčiau ir važinėjau su Keruako „Kelyje“. Būdavo į vieną kišenę įmestas japoniški haiku, į kitą – Keruakas.
Anais laikais aš buvau žymiai laisvesnis negu dabar. Paradoksas, nes kalbėjau tai, ką norėjau, ką galvojau. Aš nežinojau, kas yra baimė. Ir elgiausi taip, kaip man atrodė. Iš šono gal buvo baisu, kaip aš elgiausi, kalbėjau. Dabar daugiau bijau išsižioti. Gal tai – ne baimė, gal atsargumas atsirado. Arba nenoras. Kartais supranti apie beprasmiškumą. Tiesos sakymas dar nėra tiesa.
– Kaip kelionė keičia žmogų?
– Jei jis žiūri atviromis akimis, tampa žymiai didesnis. Viskas priklauso nuo tavęs. Ko nori? Ar atsiduoti kelionei? Ir kokia ta kelionė?
– Ko jūs norite kelionėje?
– Pažinti pasaulį. Pažinti, pažinti! Gaila, kad per vėlai pradėjau kopti į kalnus. Supratau, kad kalnai yra kažkas nenusakoma. Esu išvaikščiojęs pėstute Krymą, vaikščiojęs po urvus, kur dar mėtosi partizanų kaulai. Nenusibeldžiau tik iki Tolimųjų Rytų, pritrūko vienos vasaros – tuo laiku tapome nepriklausomi. Šiaurės Uralas, Užpoliarinis ratas, Baikalas, Užbaikalė, Baikalo–Amūro magistralė, Altajus, Kaukazas, Vakarų Ukraina, Karpatai…
Ar daug kelionėje reikia. Vandens ir duonos.
– Būti ar tarnauti?
– Tarnauti, tarnauti, tarnauti. Rusai net sako: „Ja služu v teatre.“ Ir tuo pasakyta: tarnauti. Suprask, kad esi teatro dulkė. Mažytė teatro dulkė. Teatras – kaip simfoninis orkestras, ne visi gali būti supersolistais. Jei supranti, kurioje simfoninio orkestro vietoje sėdi, tada viskas gerai.
Dažnai galvoju, kad reikia surasti savo terpę. Jei neduoda teatras, visada šalia gali rasti darbo ir gerumo save realizuoti, žmonėms padėti.
Vladas BARANAUSKAS
Gimė 1947 metų gegužės 24 dieną Pandėlyje, Rokiškio rajone.
1965–1969 metais studijavo Lietuvos valstybinėje konservatorijoje.
Nuo 1969 metų dirba Šiaulių dramos teatre. Sukūrė per 100 vaidmenų.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
2017 m. gegužės 26 d.