Vakar į Valstybinį Šiaulių dramos teatrą rinkosi neįprasti žiūrovai ir spektaklio bendraautoriai – mažyliai. Choreografė Birutė Banevičiūtė kuria judesio spektaklį, skirtą mažiausiai auditorijai.
Pirmas kartas
Į pirmąją judesio spektaklio repeticiją buvo pakviesti Šiaulių miesto savivaldybės sutrikusio vystymosi kūdikių namų mažyliai, teatro bendruomenės atžalos.
Choreografė paprašė, kad vaikai būtų panašaus amžiaus – iki pusantrų metų.
Atsidarius teatro Mažosios salės durims, suaugusieji ir vaikai išvydo gulinčius aktorius, rankomis ir kojomis laikančius permatomus kibirėlius su kamuoliukais.
Pirmieji B. Banevičiūtės žodžiai buvo skirti suaugusiems: „Nekalbėkite su vaikais ir jų nelaikykite! Labai prašau suaugusiųjų, nieko nerodyti, nieko nešnekėti!“
Veiksmas prasidėjo. Aktoriai judesiu, garsu traukė vaikų dėmesį. Vieni vaikai drąsiai nuo pirmųjų minučių žengė, ropojo prie aktorių, kitiems prireikė ilgesnio laiko įsitraukti į veiksmą. Mažyliai „nurinkinėjo“ nuo aktorių kibirėlius, nešė mamoms, žaidė su kamuoliukais. Aktoriai, vadovaujami režisierės, akimirksniu reaguodavo į kintančią situaciją.
„Leiskite vaikams eiti!“ – kvietė choreografė, kai, atitraukus užuolaidas, atsivėrė kita scena – pilna balionėlių su varpeliais. Vaikus domino ir varpelių skambėjimas, ir balionėlių, pririštų ant ilgų juostelių, šokis.
Aktoriai žaidė pagal vaikų taisykles: atkartojo jų judesius, įsitraukė į vaikų siūlomus žaidimus. Teko paplušėti: ne taip paprasta kartu griuvinėti ar suraityti kojas, kaip mažylis!
„Jeigu vaikas nukrenta, neskubėkite jo kelti, tegul nuo mažumės supranta, kad atsikelti reikia pačiam“, – mokė choreografė.
Pabaigoje visi vaikai ką nors veikė: kiekvienas pasirinko savo mėgstamiausią dalyką. B. Banevičiūtė to ir siekia – leisti vaikams patiems pastebėti ir nuspręsti.
„Pasisėmėme labai daug idėjų!“ – po pirmojo spektaklio repeticijos dėkojo choreografė.
Išlaikyti spektaklio struktūrą
„Turiu daug praktinės patirties, psichologinių žinių, bet kiekvienas kartas su realiais žiūrovais atveria dar kažką, į ką reikėtų susitelkti“, – sakė B. Banevičiūtė.
Spektaklio premjera numatyta gegužės 5 dieną. Pasak B. Banevičiūtės, spektaklyje bus spalvoti aktorių kostiumai, balta grindų danga, įvairių spalvų suteiks apšvietimas.
Pasikeisdami vaidins šeši aktoriai. „Jiems šis darbas – neįprastas, viską reikia išreikšti judesiu. Vis primenu: tik nevaidinkite! Čia nėra personažo, tu esi tu, galvoji daugiau apie judesį, veiksmą.“
Kiekvienas judesio spektaklis mažyliams būna kitoks – kaip ir žiūrovai.
Sudėtingiausia, pasak B. Banevičiūtės, išlaikyti spektaklio struktūrą, kad veiksmas nepavirstų žaidimų aikštele.
„Kaip išlaikyti meninę formą ir kartu atsižvelgti į vaikų interakcijas? Balansas, balansavimas yra sudėtingiausia, ir pirmiausia – aktoriams. Niekada nežinai, kas ir kaip bus. Vieni vaikai iš karto įsitraukia į veiksmą, kiti laukia vos ne pusę spektaklio, kol sugalvoja, kad yra pasiruošę. Mistinis dalykas, kaip pavyksta išlaikyti spektaklio struktūrą. Daug skaitau, analizuoju, padeda praktiniai susitikimai su vaikais.“
Pagrindiniai dalykai, kurie domina vaikus iki 3 metų, yra forma, spalva, garsas ir judesys. Aktoriai atlieka panašius judesius, kokius daro vaikai.
„Tokio amžiaus vaikai labai mėgsta patys sukelti garsą. Įvairūs daiktai skleidžia skirtingus garsus. Vieną garsą sukelia kratomi indelyje kamuoliukai, kitą – varpeliai prie balionų. Suvokus, kas vaikus domina, derinami elementai, modeliuojama pagal tai, kiek vaikams užtrunka laiko susivokti ir išlaikyti dėmesį“, – sako B. Banevičiūtė.
Kūrybiškumo daigai
Sunkiausia spektakliuose, juokiasi B. Banevičiūtė, būna su tėvais. Ne kartą įsitikino: juos irgi reikia ugdyti, mokyti.
„Esame pripratę prie tradicinio teatro taisyklių, kai vaikas sėdi, žiūri, tyli, nereiškia emocijų. Man būdavo apmaudu: juk menas, teatras ir yra tam, kad emocijas sukeltų! Sukeliame emocijas ir neleidžiame vaikui jų išreikšti! Taip prasideda pykčiai, zirzalynė, vaikas nori reaguoti, komentuoti, ir nesupranta: kodėl man siūlote kažką, kas kelia emocijas, ir tuoj pat liepiate užsičiaupti? Todėl leidžiame vaikams skleisti emocijas.“
B. Banevičiūtė visuomet prieš spektaklį prašo tėvų nedalyti instrukcijų: eik, stok, žiūrėk!
„Apvažiavome daugybę šalių, nuo Japonijos iki JAV, visose šalyse ta pati problema: tėvai instruktuoja vaiką, kaip jam gyventi. Kai paaugliai nieko nebenori, tėvai, mokytojai stebisi, bet jis juk tiek metų girdėjo: nedaryk, palauk, pažiūrėk, negerai, neteisinga! Per laiką įsisąmonina: jeigu nieko nedarys, visi paliks ramybėje.“
Po spektaklio B. Banevičiūtė išklauso tėvų.
„Prieš spektaklį sako, jog vaikas nenusėdi nė sekundės. Po spektaklio stebisi: nežinau, kas nutiko, pusę valandos sėdėjo, net nepasijudino! Arba atvirkščiai: jis toks ramus, nieko nedarys. O, žiūrėk, pats pirmas nuropoja!“
B. Banevičiūtės nuomone, labai gerai, kad vaikas patenka į kitokias erdves, teatrinę aplinką. Svarbu ir tėvams pažinti savo vaiką kitoje aplinkoje.
Judesio spektaklių kūrėja tėvams po pasirodymo dažnai dar ilgai dalija patarimus.
„Tėvai dažnai kažką pasiūlo vaikui ir laukia, kad šis iš karto pakartos. Bet vaikui reikia pamąstyti, reikia laiko. Labai svarbu sekti paskui vaiką, priimti jo pasiūlymus. Čia yra pirmieji kūrybiškumo daigai, jis kuria savo žaidimą, savo taisykles, jam labai gera, kai suaugęs įsitraukia. Tai skatina kūrybiškumą, o ne mūsų taisyklės. Nereikia kūrybiškumo užmušti nuo vaikystės, ir viskas bus gerai.“
Įspūdžiai išlieka
B. Banevičiūtė 2007 metais įkūrė šokio teatrą „Dansema“. Iki tol dirbo pedagoginį darbą, buvo šokių mokytoja, kūrė spektaklius suaugusiems.
Pirmuosius spektaklius kūrė vyresniems, 5–10 metų vaikams, paskui mažesniems – nuo 3 iki 6 metų. Galiausiai – nuo 0 iki 3-ejų.
Prieš dešimtmetį iš tėvų išgirsdavo: ką tokio amžiaus vaikas gali suprasti?! „Jeigu jūs nesuprantate, kad jis supranta, tai nereiškia, kad jis nesupranta“, – atsakydavo.
B. Banevičiūtė įsitikinusi, kad ir iki metų vaikas pajėgus priimti įspūdžius. Jauniausias žiūrovas buvo 3 mėnesių – jam spektaklis buvo su pamiegojimu ir pamaitinimu.
Choreografė šypsosi: neverta pusės metų kūdikio neštis į „Hamletą“. Todėl jos kuriamuose spektakliuose labai aiškiai nurodomas amžius, nes kruopščiai atsižvelgiama į amžiaus ypatumus. Vaikams nuo trejų metų jau reikia siužeto.