Festivalis su istoriniu prieskoniu
„Jausti SAVO laiką“, – tokį moto pasirinko Šiauliuose po 30 metų vėl rengiamas lietuviškos dramaturgijos festivalis „Atgaiva“. Festivalis vyks lapkričio 6–gruodžio 1 dienomis.
„Kai pakėlėme archyvinę medžiagą ir pasižiūrėjome, kokio masto, reikšmingumo buvo įvykis, kilo mintis, kodėl nepabandžius atgaivinti festivalį, žinoma, nesitikint to paties ažiotažo, nes laikmetis yra kitas, kiti poreikiai, publikos lūkesčiai. Mūsų idėją labai palaikė tuometinis festivalio organizatorius Gytis Padegimas. Teatre turime daugybę liudininkų, kurie patys dalyvavo festivalyje“, – sakė Valstybinio Šiaulių dramos teatro (VŠDT) literatūrinės dalies vedėja Nomeda Šatkauskienė.
Festivalio atidarymas vakar vyko Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje, čia atidaryta aktoriaus Juozo Bindoko dokumentinių fotografijų paroda „Atgaivos festivaliui – 30“. Pristatyta ir kita festivalio medžiaga.
Teletiltu buvo susisiekta su Akrono (JAV) universiteto profesoriumi Patriku Chura. Profesorius porą metų tyrinėjo šį festivalį, yra įrašęs daugybę interviu ir ruošiasi išleisti knygą.
Vakare žiūrovai buvo pakviesti į poezijos ir prisiminimų vakarą Šv. Ignaco Lojolos bažnyčioje, čia aktorė Jūratė Onaitytė skaitė Antano Maceinos-Jasmanto poeziją.
1988 metais Šv. Ignaco Lojolos bažnyčioje veikė Mažasis teatras, „Atgaivos“ metu čia buvo rodomi spektakliai, skaitoma poezija, vyko karštos diskusijos. 1990 metais bažnyčia buvo grąžinta tikintiesiems.
VŠDT vadovas Aurimas Žvinys „Atgaivą“ vadina festivaliu su istoriniu prieskoniu.
„Šiauliai stokojo teatrinių festivalių, šie metai – kaip protrūkis: neseniai baigėsi ASITEŽ tarptautinis festivalis vaikams, dabar prasideda lietuviškos dramaturgijos festivalis. Tikslai keli – paminėti svarbų įvykį, tuo labiau, kad 30 metų ir Sąjūdžiui, o šis festivalis turėjo įtaką Sąjūdžio pradžiai, gyvavimui, raidai. Dar viena svarbi funkcija – parodyti, kas lietuviškoje dramaturgijoje įvyko šiuo metu. Bus rodomi spektakliai, atspindintys lietuviškos dramaturgijos raidą, paskutines tendencijas, kuo dabar gyvas lietuviškas teatras“, – sakė A. Žvinys.
Nepamiršo praeities
Pasak N. Šatkauskienės, festivalio programa sudaryta remiantis ir senąja „Atgaivos“ programa. Prisiminimų ir poezijos vakaras „Nakties poezija“ bus tarsi paminklas „Nakties poezijos“ skaitymams 1988 metais.
Prieš 30 metų „Nakties poezijos“ skaitymai sulaukė didžiulio populiarumo, salė būdavo sausakimša. Skaitymuose dalyvavo Virginija Kochanskytė, Algirdas Latėnas, Valerijus Jevsejevas, Rimantas Jovas, Ligita Kondrataitė, Asta Preidytė, Ramūnas Abukevičius, Petras Venslovas, Kęstutis Macijauskas, Antanas Venckus, Sigitas Jakubauskas, Olita Dautartaitė, Rolandas Rastauskas ir kiti.
Pasak N. Šatkauskienės, prieš tris dešimtmečius skaityti lietuvišką poeziją, sugrąžinti draustų poetų pavardes prilygo drąsiam politiniam manifestui.
Lapkričio 30 dieną į atgimusios „Atgaivos“ poezijos skaitymus pasidalyti prisiminimais, paskaityti eilėraščių pakviesti anuomet poeziją skaitę aktoriai. Prie jų prisijungs ir jaunesnieji teatro kolegos.
Gruodžio 1 dieną vyks konferencija-diskusija „Ryto mintys apie trisdešimt atgaivos metų“, joje dalyvaus režisierius G. Padegimas, teatrologas dr. Edgaras Klivis, teatrologė prof. Jurgita Staniškytė.
Prieš 30 metų festivalio dalyje „Ryto mintys“ pranešimus skaitė iškiliausi to meto kultūrinio ir politinio gyvenimo atstovai: Romualdas Ozolas, Norbertas Vėlius, Meilė Lukšienė, Vanda Zaborskaitė, Vytautas Kubilius ir kiti.
Pirmasis „Atgaivos“ festivalis turėjo savo laikraštį, teatras pasistengė išsaugoti šią tradiciją. Naujausiame „Atgaivos“ numeryje publikuojami interviu su G. Padegimu, A. Špilevoj, jaunais teatrologais.
Dangaus prieangyje
Festivalyje bus vaidinami devyni spektakliai. Spektaklių programą pradės VŠDT premjera „Bagadelnia“.
Klaipėdos jaunimo teatras parodys režisieriaus Jono Tertelio ir dramaturgo Andriaus Jevsejevo R.E.M., Lietuvos nacionalinis dramos teatras ir autorė, režisierė ir atlikėja Birutė Mar pristatys spektaklį „Ledo vaikai“, Valstybinis Vilniaus mažasis teatras festivalio programai pateikė režisierės Gabrielės Tuminaitės ir dramaturgės Paulinos Pukytės pastatymą „Marti“, Klaipėdos Pilies teatras atveža premjerinį režisieriaus Alvydo Vizgirdo spektaklį pagal Rimanto Šavelio apsakymą „Fabijonas“, Kauno kamerinis teatras pristatys dokumentinį režisieriaus ir dramaturgo G. Padegimo spektaklį „Alksniškės“, „Menų spaustuvė“ – spektaklį „Neišmoktos pamokos“ (pjesės autorius ir režisierius A.Špilevoj, muzikos kompozicija ir atlikimas – šiauliečių roko grupės „Colours of Bubbles").
Festivalį užbaigs festivalio šeimininkas – VŠDT su spektakliu „Mindaugas“ (pagal Justiną Marcinkevičių, režisierius Nikolas Darnstädt).
Vienos dalies spektaklis „Bagadelnia“ vakar buvo pristatytas spaudos konferencijoje. Lapkričio 10 ir 11 dienomis premjera bus rodoma teatro Mažojoje salėje.
„Bagadelnia“ sudaryta iš skirtingų, bet tarpusavyje susijusių istorijų iš vienų senelių globos namų. Žiūrovai patys išsirinks, kokią kitą sceną žiūrės.
Spektaklio komanda: pjesės autorius ir režisierius Aleksandr Špilevoj, scenografė ir kostiumų dailininkė Rūta Lendraitytė Utalla, kompozitorius Paulius Trijonis, vaizdo projekcijų autorius Andrej Špilevoj, Aurelijus Čiupas, šviesų dailininkas Darius Malinauskas.
Spektaklį repetuoja dvi aktorių sudėtys. Vaidmenis atliks Vilija Paleckaitė, Juozas Žibūda, Rimanta Krilavičiūtė, Sigitas Jakubauskas, Vladas Baranauskas, Nomeda Bėčiūtė, Antanas Venckus, Nijolė Mirončikaitė, Juozas Bindokas, Saulius Eduardas Pauliukonis.
Pjesę „Bagadelnia“ A. Špilevoj sukūrė metus besilankydamas senelių globos namuose, rinkdamas istorijas. Tai nėra dokumentinio tipo spektaklis, jo tikslas nėra graudinti ar pristatyti problemas: kūrėjui labiau rūpi žmogiški santykiai, filosofinis lygmuo.
Režisierius paaiškino spektaklio pavadinimą: „Bagadelnia“ – prieglauda, lietuviai ją dar vadindavo ubagynu. Etimologiškai žodis sudarytas iš dviejų šaknų „Bog“ ir „delat“ – slavų kalba tai yra „Dievas“ ir „daryti“ – padaryta dėl Dievo, vardan Dievo arba su Dievo pagalba tiems žmonėms, kuriems pagalba reikalinga.
A. Špilevoj iš realios bagadelnios gyventojos išgirdo, kad bagadelnia – erdvė, kuri jau nebėra plačiame visuomenės pasaulyje, bet dar ir nėra dangus. Tai yra dangaus prieangis.
Scenografė ir kostiumų dailininkė R. Lendraitytė Utalla su režisieriumi procese dalyvavo nuo A iki Ž. Scenografijos realizmas – stilizuotas, su švelniu modernizmu.
Virš veikėjų nugarų kabo 10 televizorių. Pasak A. Špilevoj, senelių namuose jie niekada neišjungiami ir, ko gero, dažniausias vietinių gyventojų ginčas yra, kokį kanalą žiūrėti.
Režisieriui nesinorėjo aiškios ribos, kur realus, kur nerealus, kur vidinis, kur išorinis pasaulis: viskas yra čia pat, vienoje erdvėje, šalia.
Spektaklyje labai svarbią vietą užima muzika. Kūrybiniame procese S. Jakubauskas režisierių užkrėtė grupe „The Doors“ ir Jimu Morrisonu. Aktorius atnešė lietuviškai išverstą J. Morrisono tekstą, jis tiko vienam personažui.
Pasak A. Špilevoj, šis spektaklis yra apie gyvenimą ir pasaulį žmonių, kurie turi daugiau išminties, patirties ir gali apie tai kalbėti. Spektaklis nėra tik vyresnio amžiaus amžiaus žiūrovams ar tik apie vyresnius žmones.
2018 m. lapkričio 7 d.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
Šiaulių kraštas