Savaitgalį Valstybiniame Šiaulių dramos teatre pristatyta trečioji sezono premjera – režisieriaus Aleksandr Špilevoj vienos dalies spektaklis „Bagadelnia“. Šviesaus liūdesio, komiškų situacijų spektaklis-žaidimas priverčia ir kvatotis iki ašarų, ir susimąstyti. Gyvenimas Dangaus prieangyje tęsiasi.
„Bagadelnia“ pradėjo lietuviškos dramaturgijos festivalio „Atgaiva“ spektaklių programą.
Į šeštadienį ir sekmadienį teatro Mažojoje salėje rodytą premjerą buvo išpirkti visi bilietai.
„Bagadelnia“ – prieglauda. Etimologiškai žodis sudarytas iš dviejų šaknų „Bog“ ir „delat“ – slavų kalba tai yra „Dievas“ ir „daryti“ – padaryta dėl Dievo, vardan Dievo arba su Dievo pagalba tiems, kuriems pagalba reikalinga. Lietuviai prieglaudą dar vadindavo ubagynu – „u boga“ – pas Dievą.
Iš aštuonių atskirų, bet tarpusavyje susijusių novelių sudarytas spektaklis vyksta senelių prieglaudoje, iš kurios kitas žingsnis – pas Dievą.
Pjesę „Bagadelnia“ režisierius Aleksandr Špilevoj sukūrė metus besilankydamas senelių globos namuose, rinkdamas istorijas. Ten ir išgirdo, kad bagadelnia – erdvė, kuri jau nebėra plačiame visuomenės pasaulyje, bet dar ir nėra dangus. Tai yra Dangaus prieangis.
Režisierius prieš premjerą sakė, kad spektaklis nėra dokumentinio tipo, jo tikslas nėra graudinti ar pristatyti problemas. Kūrėjui labiau rūpi žmogiški santykiai, filosofinis lygmuo.
Spektaklyje A. Špilevoj žiūrovus kviečia į žaidimą – patiems pasirinkti, kokią istoriją nori išgirsti. Savotiška iliuzija, kad žiūrovas valdo spektaklį ir herojų gyvenimą. Juk teatras ir yra iliuzija.
Spektaklio scenografė ir kostiumų dailininkė Rūta Lendraitytė Utalla scenoje kūrė stilizuotą, švelnaus modernizmo papildytą realizmą.
Pagrindinis scenografijos akcentas – dešimt televizoriaus ekranų. Televizorius – būtinas prieglaudos atributas, dažnai vienintelis ryšys su už sienų likusiu pasauliu.
Vaizdai televizijos ekrane sustiprina scenoje vykstantį veiksmą, o kartu yra ir žiūrovų žaidimo, kurią istoriją pasirinkti, dalis. Spektakliui vaizdo projekcijas kūrė Andrej Špilevoj, Aurelijus Čiupas, šviesų dailininkas – Darius Malinauskas. Kompozitorius – Paulius Trijonis.
Spektaklio herojai – penki senukai ir jų istorijos, persmelktos savitos pasaulėjautos ir pasaulėžiūros, gyvenimiškos patirties bei komiško matymo ir mąstymo. Į spektaklį įsijungia ir netikėti herojai: Jimas Morrisonas (jo vaidmenį atlieka pats režisierius), Grybukas.
Spektaklį vaidina dvi aktorių sudėtys. Vaidmenis kuria Vilija Paleckaitė, Rimanta Krilavičiūtė, Sigitas Jakubauskas, Antanas Venckus, Juozas Bindokas, Nomeda Bėčiūtė, Nijolė Mirončikaitė, Vladas Baranauskas, Juozas Žibūda, Saulius Eduardas Pauliukonis.
Trys vyrai ir dvi moterys – skirtingų gyvenimų, patirčių, likimų – galiausiai atsiduria viename bendrame taške, prieglaudoje. Čia gimsta istorijos, ginčai ir sprendimai. O atėjus laikui iš čia išeinama – su visam.
A. Špilevoj reikalavo, kad aktoriai scenoje nebūtų perdėm teatrališki. Bagadelnios gyventojai – tarsi kažkur, kažkada sutikti realūs žmonės. Režisierius ne pajuokia, o atskleidžia ir leidžia pažinti įdomių ir paradoksalių įžvalgų, patyrimų pilną seno žmogaus pasaulį.
„Tu per senas bijoti ir abejoti!“ – pakartojama spektaklyje.
Patekus į bagadelnią, gyvenimas tęsiasi. Kaip kalba vienas iš herojų, net eutanazijai nėra kada pasirinkti datos, nes visos dienos užimtos: fiziniai pratimai, dailės terapija, šokiai...
Spektaklio herojai nenustoja stebinti: ryžtasi bėgti iš bagadelnios, rūko žolę, rašo laišką Kalėdų Seneliui...
Režisierius nebrėžia aiškios ribos, kur realus, kur nerealus, kur vidinis, kur išorinis pasaulis: viskas yra čia pat, vienoje erdvėje. Vizija ir realybė. Praeitis, dabartis, ateitis. Išsitrina laikas, skiriantis nuo holokausto, pokario.
Čia pat ir rojus: vienam iš pjesės herojų po insulto suteikiama galimybė pasikalbėti su savo dievuku – grupės „The Doors“ vokalistu Jimu Morrisonu. Pabuvęs tunelyje, kurio gale matosi šviesa, jis grįžta į gyvenimą.
Grįžta kitoks – visas emocijas ir mintis tegalintis išreikšti keliais rusiškais keiksmažodžiais. Šie keiksmažodžiai įgauna kitą prasmę, vulgarumas apsitrina, nes jais išreiškiamas visas pasaulis. Lieka tragikomiškas susikalbėjimas.
Spektaklis baigiasi trimis stebuklais. Kalėdų Senelis senukams nepadovanoja prašyto išreklamuoto puodo ar šautuvo. Bet išpildo (nors ir netyčia išsakytus) herojų norus – kelio į amžinybę.
Kaip ir žadėjo režisierius, spektaklis nėra tik vyresnio amžiaus žiūrovams ar tik apie vyresnius žmones. Spektaklis yra apie gyvenimą ir pasaulį žmonių, kurie turi daugiau išminties, patirties ir gali apie tai kalbėti. Kol dar yra čia – prieš palikdami Dangaus prieangį.
2018 m. lapkričio 13 d.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
Šiaulių kraštas