Herojai ir situacijos nesensta
Vakar artėjanti premjera „Revizorius“ pristatyta spaudos konferencijoje. Prieš atsakydami į klausimus, aktoriai suvaidino ištrauką iš spektaklio.
Scenoje provincijos „grietinėlės“ su Gorodničiumi (aktorius Sigitas Jakubauskas) priešakyje paikinamas ir giriamas jaunasis plevėsa Chlestakovas (Arnas Ašmonas) nesivaržydamas mėgavosi jam skiriamu dėmesiu ir svaidėsi pagyrūniškomis kalbomis.
„Revizoriaus“ siužetas nukelia į XIX amžiaus provincijos miestelį, kurį pasiekia žinia: atvyksta revizorius! Apimti baimės, valdininkai revizoriumi palaiko atsitiktinai užklydusį Chlestakovą. Kai jau atrodo, jog „revizoriaus klausimas“ sėkmingai „išspręstas“, miestelėnus pasiekia dar viena, dabar jau tikrai – „itin nemaloni žinia“.
Iš Šiaulių kilusiam režisieriui Aidui Giniočiui spektaklis Valstybiniame Šiaulių dramos teatre – grįžimas namo. Prieš kelerius metus režisierius Šiaulių publikai pristatė itin didelio populiarumo sulaukusį spektaklį – satyrinį farsą „Vardan tos...“.
Pasak A. Giniočio, spektaklis bus iš dviejų plotmių. Viena – klasikinis N. Gogolis, antra, kontrapunktinė tema, – „šiuolaikinis grėsmės būrelis“. Pasak režisieriaus, jei visuomenė pradeda pūti iš vidaus, visada atsiras ir išorinė, ir vietinė grėsmė, kuri ją sunaikins.
A. Giniočio „Revizoriuje“ greta N. Gogolio personažų atsiras papildoma linija su dabarties aktualijomis. Tekstuose žiūrovai atpažins politikų kalbas, interneto komentatorių pasisakymus, stereotipinius posakius apie politiką ir valdžią. Režisierius sakė nenorįs išduoti paslapčių, bet bus ir aktualijų, susietų su Šiauliais.
„Įsibėgėjus XXI amžiui, įsivaizduojame, kad jau daugmaž „perkandome“ manipuliatorių žaidimus ir įmanomas korupcines schemas. Bet ar tikrai? O gal tik išmokome jų nepastebėti? Ar apskritai įmanoma pažaboti nuodėmingą žmogiškąją prigimtį? Ar šiandien atsirastų tikrai žinančių, kuris yra korumpuotas, o kuris – tik jo auka. O kas, jei didžiausių manipuliatorių ir „pilkųjų kardinolų“ mes apskritai net nežinome? Nesibaigiančių manipuliacijų, kyšių, „ranka ranką plauna“ sistemų apraizgytame pasaulyje, atrodo, nebeįmanoma išnarplioti korupcijos mazgo į tiesų siūlą. O tai jau visai nejuokinga mintis. Taigi, ponai, iš ko juokiamės?“ – retoriškai žiūrovų klausia spektaklio sumanytojai ir kūrėjai.
Pasak režisieriaus, gera komedija yra labai sunkus žanras, nes joje visada užkoduota daugybė minčių, satyros, parodijos, aktualių temų. Tai – ne vien pasilinksminimas.
Arnas Ašmonas kuria Chlestakovo, valdininko iš Peterburgo, vaidmenį (kitoje sudėtyje vaidina Severinas Norgaila).
„Kai pradėjau studijuoti, mano dėstytojas Arūnas Sakalauskas, mus, pirmo kurso studentus pakvietė į spektaklį – tai buvo „Revizorius“. Pats A. Sakalauskas vaidino šį vaidmenį. Žavėjausi jo vaidyba ir personažu. Pagalvojau, kaip būtų smagu, kad ir man kada nors tektų tokį suvaidinti! Nusišypsojo laimė tai padaryti“, – džiaugiasi aktorius.
Pasak A. Ašmono, vaidmuo reikalauja daug jėgų, kūrybos, nes personažas labai ryškus, charakterinis, šaržinis: „Mano herojus visoks: ir bijantis, ir ieškantis, ir linksminantis – įvairiapusis. Jis yra kaip tekantis upelis: kokia situacija susidaro, taip jis ir bando išsisukinėti.“
Aktoriaus manymu, tokių personažų yra ir šiuolaikiniame gyvenime: klasikų sukurtos situacijos ir herojai niekur nedingo.
Sigitui Jakubauskui kurti Gorodničiaus vaidmenį nelengva: „Klasikinis veikalas, žinome nuo vaikystės, ir visi turime savo Gorodničiaus – satyros verto personažo – įvaizdį. Labai sunku prisijaukinti tokį personažą, bet kartu jis ir – labai platus. Jam yra daug tragedijos, jis išgyvena, o linksminasi kiti – kurie žiūri. Jam labiausiai baisu, kad jį išjuoks.“
Šalia S. Jakubausko prisėda Gorodničiaus žmona Anna – Inga Norkutė (kitose sudėtyse Jūratė Budriūnaitė, Danguolė Petraitytė).
„Ar pirmą kartą vaidinsite sutuoktinius?“ – kyštelėjęs galvą tarp jų, klausia A. Giniotis. „Ne!“ – kone vienu balsu atsako aktoriai.
Antrasis spektaklio „Revizorius“ režisierius yra Vaidotas Žitkus, scenografė ir kostiumų dailininkė – Laura Luišaitytė, kompozitorius – Ignas Juzokas.
Marją, Gorodničiaus dukterį, vaidina Monika Geštautaitė, Elžbieta Mikolajūnaitė, Lina Gečaitė, Liapkiną-Tiapkiną, teisėją – Juozas Žibūda, Zemlianiką, medicinos įstaigų vadovą – Juozas Bindokas, Špekiną, počtmeisterį – Romanas Dudnikas, Dobčinskį – Josif Baliukevič, Bobčinskį – Dalius Jančiauskas, Osipą, tarną – Antanas Venckus, Gibnerį, vyr. gydytoją – Saulius Eduardas Pauliukonis, Gibner, jo žmoną – Lina Bocytė, Pošliopkiną, šaltkalvio žmoną – Nijolė Mirončikaitė, Ivanovą, puskarininkio žmoną – Vilija Paleckaitė, Deržimordą, kvartalo viršininką – Rolandas Dovydaitis, Svistunovą, policijos tarnautoją – Mindaugas Jurevičius, Mišką, Gorodničiaus tarną – Inga Jarkova, Gintarė Ramoškaitė, Tišką, traktieriaus tarną – Monika Šaltytė.
Apdovanos geriausius
Teatro vadovas Aurimas Žvinys džiaugiasi, kad bilietai į premjerą buvo labai greit iššluoti: „Tai parodo ir Aido Giniočio populiarumą. Šiauliečiai su jo stiliumi ir žanru susipažinę, tai yra jau trečias jo spektaklis, pirmieji du buvo itin sėkmingi. Tai ženklas, kad einame gera linkme.“
Šis spektaklis bus debiutas naujajam trupės nariui – Josif Baliukevič.
Kovo 23 dieną, po premjerinio spektaklio, aktoriai bus sveikinami Tarptautinės teatro dienos proga. Savivaldybės, rėmėjų apdovanojimai bus įteikti geriausiems teatro kūrėjams. Pasveikinti bus ir jubiliejus minintys aktoriai: Saulius Eduardas Pauliukonis – su 70-uoju gimtadieniu, Juozas Žibūda – su 65-uoju.
Kovo 29 dieną į Šiaulius turėtų atvykti Lietuvos teatro elitas, svečių iš užsienio: teatro scenoje bus įteikta 17 Profesionalaus teatro meno kūrėjų darbų premijų – 16 atminimo ženklų „Auksiniai scenos kryžiai“ ir Boriso Dauguviečio auskaras.
„Didelė atsakomybė, iššūkis, bet kartu didelė proga ir galimybė pristatyti teatrą, miestą, mūsų kolektyvą, kuris retkarčiais lyg ir lieka užmarštyje“, – sako A. Žvinys.
Į „Auksinius scenos kryžius“ pretenduoja trys Šiaulių teatre dirbantys kūrėjai.
Dramos aktoriaus (nepagrindinis vaidmuo) kategorijoje nominuotas Severinas Norgaila (už vaidmenis spektaklyje „The Perfect Match, arba Su Naujais metais, Ionesco!"), scenografijos – Goda Palekaitė (už scenografiją spektakliams „The Perfect Match, arba Su Naujais metais, Ionesco!“ ir „Durys“, Lietuvos nacionalinis dramos teatras), už nacionalinę dramaturgiją – Aleksandr Špilevoj (už spektaklio „Bagadelnia“ dramaturgiją).
„Auksinių scenos kryžių“ renginio režisierius – teatro meno vadovas Paulius Ignatavičius, jo suburtoje komandoje dirba scenografas Marius Nekrošius, scenarijų rašo Mindaugas Nastaravičius, kompozitorius ir videoprojekcijų autorius – Dominykas Morkūnas, šviesų dailininkas – Darius Malinauskas.
„Prisiėmėme atsakomybę ir išsikėlėme iššūkį, kad tai nebus tradiciniai scenos kryžiai, kaip buvo įprasta. Paulius yra jaunas, ambicingas kūrėjas, turintis aukštą polėkį, į šią ceremoniją bus įlieta daug jaunatviško šių dienų šėlsmo“, – sako A. Žvinys.
2019 metais teatras žada dar dvi ypatingas premjeras. Naująjį sezoną planuoja atidaryti P. Ignatavičiaus statomu spektakliu „Vasarvidžio nakties sapnas“ (Viljamas Šekspyras). Metų pabaigoje laukia iššūkis: Rimanto Kmitos rašomą pjesę darbiniu pavadinimu „Stebuklas“ sutiko režisuoti Oskaras Koršunovas.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.