– Labai prisirišau prie savo teatro, daug visko kartu išgyventa – ir šilto, ir šalto, kaip sakoma. Negaliu kažko išskirti – va, su tuo dirbti geriau, o su tuo ne taip gerai... Vertinu ir branginu visus. Čia kaip šeimoj – negali pasakyti, va šitą myliu labiau, o tą mažiau... Visi šaunūs, įdomūs, talentingi, iš visų teko kažko pasimokyti. Nenoriu rinktis, lyg čia būtų kokios varžybos – šitam pirma vieta, o tam antra... Kiekvienas iš jų turėjo savo žvaigždėtų akimirkų, ir duok jums dieve turėti jų kuo daugiau...
– Kai atėjau į teatrą, jam vadovavo režisierė Nataša Ogaj, bet tai truko neilgai, kol atėjo A.Ragauskaitė. Man teko dirbti tik viename Natašos Ogaj spektaklyje, bet užtat suvaidinau jame tris vaidmenis. Tai buvo įvedimai į jau pastatytą spektaklį, Kalderono pjesę „Dama vaiduoklė“. Iš pradžių tai buvo epizodinis tarnaitės vaidmuo, paskui herojės draugės donjos Beatrisės, o vėliau ir pačios herojės, donjos Anchelos. Kartą spektaklio metu, kai vaidinau donją Beatrisę, o Fausta Laurinaitytė – donją Anchelą, kažkaip dingo tekstas. Aišku, kiekviena manėm, kad tekstą pamiršo kita. Šiaip turėjau puikią atmintį ir prisimindavau ne tik savo, bet ir partnerių tekstus, bet čia abi buvome neseniai įvestos į tą spektaklį, tai ir įstrigom. Žiūrime abi viena į kitą ir tikimės, kad partnerė prisimins tekstą, bet kur tau! Tai pabėgiojame, tai pamojuojam vėduoklėmis, tai pasisupame – teksto nėra ir tiek! Žiūrovai aiškiai pradėjo kažką įtarti ir po truputėlį kikenti...
Mane apėmė toks siaubas, tiesiog kažkoks paralyžius, nė nebepamenu, kuri čia spektaklio vieta. Karštligiškai ieškodama išeities, prisiminiau, kad kažkas lyg ir turi įeiti, bet kas?.. Pamaniau, tebūnie, kas bus, ir pasakiau: – „Štai ateina Don Chuanas“, – paskui pro ažūrinę dekoraciją pamačiau, kaip paknopstom atidunda Vladas Baranauskas, stumdosi su Terese Maliukevičiūte, kuri jį sustabdo ir kažką jam aiškina, galiausiai pati įbėga į sceną (pasirodo, tai ji turėjo įeiti), pradeda kalbėti, ir staiga galvoje nušvinta, viskas pasidaro aišku ir scena sėkmingai važiuoja toliau... Šita situacija tapo baisiausiu mano sapnų košmaru visam gyvenimui, tik dar būdavo ir variacijų, pavyzdžiui, kad aš pavėluoju į spektaklį, visi jau scenoje ir vaidina, o aš dar neapsirengusi, nenusigrimavusi ir niekaip nerandu kostiumo...
Ši situacija man anaiptol neatrodė kurioziška, nors žiūrovai gal kiek ir pasilinksmino. O gal ir truputį užjautė, ką čia gali žinoti. O štai kartą įvyko tikras kuriozas! Vaidinome spektaklį, latvių autoriaus Hario Gulbio pjesę „Vyturėliai“. Vaikai suvažiavę į kaimą pas mamą, šeima didelė, dauguma su antrosiomis pusėmis, visi sėdi prie ilgo stalo, atsukto galu į žiūrovų salę – tolimajame gale motina, ant suolų abipus stalo vaikai. Aš vaidinu jauniausią dukterį, studentę, ir sėdžiu pirmoji ant suolo galo žiūrovų pusėje. Visi kalbasi, kažką švenčia, pripila taures šampano, o aš sakau, kad turiu visiems pranešti kažką svarbaus. Dar tik prieš sakant tuos žodžius, vos tik pakvimpa limonadu, kuris vaidina šampaną, iš kažkur atsiranda musė, didumo sulig puse mano nykščio, ir tiesiu taikymu lekia prie mano taurės, aiškiai pasiryžusi išgerti „šampano“.
Aš bandau patraukti ranką su taure į vieną pusę, į kitą, pasisuku vienaip, kitaip – musė atkakliai skraido iš paskos. Salė nuščiuvusi su didžiausiu susidomėjimu stebi, kas čia bus – tylu, girdėti tik musės „Bz-z-z“ lyg koks griaustinis. Galų gale pasakau savo repliką ir baigiu ją žodžiais „Aš išteku!“ Musė, matyt, taip pat galutinai apsisprendžia – šauna kaip kulka ir pliumpteli tiesiai į mano taurę, aš nespėjau išsisukti. Staiga matau, kaip visų mano kolegų, sėdinčių prie stalo, pečiai lyg pagal komandą pasisuka į scenos gilumą, į tą stalo galą, kur sėdi motina (aktorė Vanda Venckutė), ir ima krūpčioti – visi juokiasi, žinoma, kuo tyliau, stengdamiesi susivaldyti.
Vargšei motinai nėra kaip nusisukti – ji pradeda baisiu balsu raudoti, lyg kas būtų miręs, iš visų jėgų maskuodama juoką... Salė taip pat linksminasi, bet labai kultūringai, stengiasi prislopinti juoką – negražu kvatotis, kai motina scenoje rauda... Ačiū dievui, po truputį užsitraukia uždanga – juk tai veiksmo pabaiga. Kolegos gali atsipalaiduoti ir duoti sau valią – pusę pertraukos visi neįstengia liautis juokęsi, kvatojasi iki ašarų... Va, toks kuriozas, tiksliau tariant, vienas iš jų, visų neišpasakosi...
– Jūsų sutuoktinis fotomenininkas Aleksandras Ostašenkovas sukūrė daugybę portretų. Darbuose įamžinta nenugrimuota, tikra Liutikaitė. Kartais atrodo, jog užfiksuotas net vokų mirksnis. Žiūrint į Aleksandro darbus reikia sutikti su nuomone, jog jis nufotografavo jūsų sielą. Ar sunku būti menininko mūza, žmona, siela? Ar sunku gyventi dviems menininkamas vienoje šeimoje?
– Jau minėjau, kad pasilikau Šiauliuose dėl savo vyro – jis įaugęs į šį kraštą, labai prisirišęs prie tėviškės – kaimo tarp Šiaulių ir Kelmės, kur jo giminė gyveno ar du, ar tris šimtus metų... Matau, kaip jam jos reikia, kaip jis ten važiuoja atsipalaiduoti ir pasikrauti emociškai, apeidamas kiekvieną kampelį... Šiauliai – jo gimtasis miestas, čia gimė, augo ir mokėsi, čia viskas jam pažįstama ir artima, išvaikščiotas kiekvienas užkaborėlis...
O aš labiau kosmopolitiškas žmogus, dėl tėvo profesijos mūsų šeima nuolat kraustydavosi gyventi kitur, tad neprisirišau, nepriaugau nė prie vienos vietos, o gal kažkiek prisirišau prie visų, su visomis sieja kažkokie emociniai ryšiai. Jaučiu sentimentus Kaunui, čia gimiau ir augau maždaug iki penkerių metų, bet tikrai, beatodairiškai myliu Vilnių. Kauną visada jaučiau kaip kažką sava – jaukus, kiek uždaras, šiek tiek provincialus, o Vilnius man atrodo laisvas, atviras, perpučiamas visų vėjų...
Taigi, manau, jei ne Aleksandras, gal būčiau grįžusi. Nenorėjau atplėšti jo nuo Šiaulių, visada maniau, kad jam to miesto labai reikia, tai ir likau. Niekada dėl to nesigailėjau. Abu, dirbdami kūrybinį darbą, labai gerai vienas kitą supratome. Dažnai girdime vienas kito mintis, atsakome į neištartus klausimus. Labai vertinu jo kūrybą, žaviuosi jo talentu, gerbiu jį kaip vyrą ir asmenybę. Sako, žmonės, ilgai gyvendami kartu, nusibosta vienas kitam. Aš taip nemanau. Mums kartu niekada nebūna nuobodu, kaip tik vis įdomiau, aš nuolat atrandu jame kažką naujo, tikiuosi, kad ir jis manyje taip pat...
– Ar dažnai sakote „Aš tave myliu“? Ir kas jums yra meilė?
– Taip, dažnai, reikia tai nuolat priminti tiems, ką myli ir brangini, tiesiog tam, kad jiems būtų dūšioje šilčiau, kad jie žinotų, jog turi prie ko prisiglausti – visom prasmėm. O kas yra meilė? Tai toks jausmas, dėl kurio kito žmogaus gerovė ir būtis tau svarbesni, nei tavo paties, kai norisi išeiti pirmiau, kad nereikėtų matyti, kaip išeina tas, kurį myli...
– Prieš keletą metų kalbėjomės ir prasitarėte, kad jei būtumėt jaunesnė, pasirinktumėt emigrantės dalią. Ar daug jūsų artimųjų emigravo? Ir kaip su jais bendraujate?
– Suprantu, kai žmogus emigruoja, gelbėdamas savo gyvybę, bet kai palieki savo tėvynę, kur nėra jokio karo ar maro, vien tik dėl materialinės gerovės, ir bėgi į kitų žmonių kraštą, kur tavęs niekas nelaukia ir nenori, kur viskas sukurta ir pastatyta kitų rankomis, o tu atvažiuoji su troškimu visu tuo pasinaudoti – man tai atrodo nesąžininga. O paskui, išnešę muilą, pabėgę nuo sunkumų, gavę, ko norėjo, pradeda mus mokyti, kaip mes čia turime tvarkytis, balsuoja rinkimuose ir renka mums, čia gyvenantiems, valdžią...
Negaliu jų kaltinti, ir suprantu, ir užjaučiu – žmonės bėga nuo skurdo, bet ir negaliu nejausti nusivylimo. O kas kurs Lietuvą? Aš galvojau apie emigraciją ne dėl skurdo, o dėl visai kitų dalykų, tiksliau tariant, dėl vieno dalyko. Kai Lietuva išsivadavo, žinojau, kad bus labai sunku, neturėjau jokių kvailų iliuzijų ir buvau tam pasiruošusi. Pirmiausia tikėjausi, kad pasikeis vienas tarybinis principas – valstybė yra viskas, žmogus – niekas, skiedra, anot „draugo“ Stalino. Deja, žmogus kaip buvo, taip ir liko šiukšlė.
Kas yra valstybė? Tai žmonės, tauta, turinti savo žemę ir kalbą ir išsirenkanti valdžią tam, kad ji planingai organizuotų visuomeninio gyvenimo struktūrą. Manau, kad iš pat pradžių, išrinktieji ėmė laikyti valstybe kažkokias savo vizijas dausose ir gražias iliuzijas, pamiršdami gyvus žmones. Manau, kad kai kurie emigravo ir dėl to, kad savo tėvynėje pasijuto nieku. Ačiū dievui, manau, kad po truputį šitas požiūris keičiasi. Tikiuosi, kad lietuviai vis dėlto gyvens Lietuvoje, ir jų išsirinkta valdžia tarnaus jiems, gerbs juos ir skaitysis su jais. Manau, kad mano brolio emigraciją į Ameriką nulėmė ir šitie dalykai. Dar turiu sūnėną ir jo vaikus Norvegijoje. Sunkiai tai priimu, su nuolatiniu sopuliu dūšioje, ir negaliu apie tai kalbėti... Tiesiog negaliu. Myliu visus ir ilgiuosi.
– Ar žiūrite žinias? Ar išvis įjungiate televizorių? Ar tiesiog mėgstate pabūti su knyga?
– Žinias, be abejo, žiūriu per televiziją ir klausausi per radiją – radijo žinios man tinka labiau, jos pačios naujausios, trumpos ir aiškios. Televizija beveik visą dieną rodo vakarykščias žinias, be galo ištęstas, prigrūstas nereikalingos pliurpalynės. Nemėgstu, kai penkias minutes gromuliuoja tai, ką galima pasakyti dviem sakiniais. Įsijungiu televizorių ir tais atvejais, kai noriu atsipalaiduoti ir leisti smegenims pailsėti. Tada žiūriu kokį geresnį filmą arba ką nors apie gamtą ar istoriją, mėgstu detektyvus ir filmų, ir knygų pavidalu. Serialų nežiūriu, nebent labai gerus, pvz., angliškus, tokius, kaip „Dauntono abatija“, arba detektyvinius, jei nėra visai kvaili. Nemažai skaitau, ypač mėgstu užbaigti dieną vakare prieš miegą skaitydama lovoje.
– Nevengiate ne tik scenos darbų, bet ir vadovaujate namo bendrijai. Tai šiek tiek netikėta būtų, jei nežinočiau, kad esate gana reikli sau. Tad kuo namo bendrijos rūpesčiai panašūs į darbą scenoje?
– Namo bendrijai vadovauju tik todėl, kad čia gyvenu. Sukūrėme bendriją, kai įsitikinome, kad tai geresnis būdas tvarkytis, nei pasikliauti įmonėmis, norinčiomis gauti krūvą pinigų už kiekvieną piršto pajudinimą ir žiūrinčiomis į mus kaip į aukso kasyklas. Teko išmokti daugybės dalykų, be kurių mielai apsieičiau, netgi buvau iš sesers (ji inžinierė – statybininkė) pasiskolinusi „Stogų dengimo vadovą“. Darbas tikrai sunkus ir nedėkingas, dirbu tik todėl, kad kažkam reikia tai daryti. Niekada neatėjo į galvą lyginti bendrijos pirmininko darbo su darbu scenoje. Matyt, mano smegeninėje tai sudėliota į visiškai atskirus, nutolusius vienas nuo kito stalčiukus.
– Esate ir puiki kulinarė. Koks firminis jūsų receptas?
– Nemanau, kad esu tokia jau gera kulinarė, bet kai ką pavyksta skaniai pagaminti. Aleksandras sako, kad tokių skanių sriubų kaip mano niekur neragavo. Būna, kai kažkas ir nepasiseka. Kokių ypatingų savo receptų neišradau, viskas paimta iš kokių nors kulinarinių knygų ar draugių patarimų, daug išmokta iš mamos.
Nepasakosiu čia kokių labai sudėtingų receptų, geriau pasakysiu visai paprastą, kuris visiems, su kuo tuo receptu pasidalinau, labai patiko. Tai salotos. Labai paprastos ir greitai pagaminamos, nereikalaujančios jokio ypatingo kulinarinio meistriškumo. Smulkiai supjaustyti kopūsto lapus (storas kietas gyslas aš išpjaunu ir išmetu), pabarstyti druska ir pagniaužyti ranka, kad išleistų sultis ir suminkštėtų. Tada stambia tarka įtarkuoti raugintą agurką, įberti žiupsnį nuplikytų kmynų, įdėti grietinės, išmaišyti. Labai tinka prie įvairių kepsnių, geriausia prie kiaulienos.
– „Jei galėčiau, pakeisčiau?...“ Taip skambėtų klausimas atsisveikinimui, pažvelgus į kūrybos ir gyvenimo kelią.
– Žinai, ko gero, nieko nekeisčiau, įdomiau už tai, kas buvo, kažin ar sugalvosiu. Gal tik norėčiau ne pakeisti, o šiek tiek ištrinti tai, ką kada nors kam nors ne taip pasakiau – jaunystėje buvau karštakošė ir kategoriška, labai stengiausi tuos charakterio bruožus sušvelninti... O dabar jau pačiai įdomu – kažin, ar pavyko?..
Svajūnas Sabaliauskas | 15min | 2020-12-19
Aleksandro Ostašenkovo nuotr. / Irena Liutikaitė, Čechovo g., 1978 m.